61% van de bezorgbedrijven gelooft dat de laatste kilometer het meest inefficiënte deel van hun toeleveringsketen is. De verwachtingen van de consument zijn ongekend hoog en de laatste kilometer van e-commerce logistiek kan uw online retailbedrijf maken of breken. Dit zijn de grootste uitdagingen waar bedrijven in Europa in 2021 voor staan:
Last-mile inefficiëntie met veel mislukte eerste afleverpogingen
Inefficiëntie en een hoge eerste leveringsfout resulteren in extra kosten, vertragingen en frustratie bij de klant. De belangrijkste redenen zijn onder andere onjuiste adressen, afwezige ontvangers of bezorgers die overweldigd worden door de hoeveelheid pakketten tijdens het hoogseizoen.
Deze uitdaging kan worden opgelost door geavanceerde tools voor adresverificatie, proactieve communicatie met klanten over levertijden en het optimaliseren van bezorgroutes om de kans op mislukking te minimaliseren. Door gebruik te maken van technologie, zoals software voor routeoptimalisatie, kan het succespercentage en de efficiëntie van leveringen worden verhoogd.
Hoge last-mile leveringskosten
De leveringskosten omvatten niet alleen de brandstof en het onderhoud van de voertuigen, maar ook de arbeidskosten en de infrastructuur die nodig is voor efficiënte leveringen.
Om dit aan te pakken, kunnen bedrijven bestellingen consolideren voor levering in hetzelfde gebied om de reisafstand te minimaliseren voor snellere, brandstofefficiëntere leveringen. Het implementeren van lean operations om processen te stroomlijnen en kosten te verlagen is ook een belangrijke strategie.
Nieuwe diensten leveren aan klanten
De verwachtingen van klanten veranderen voortdurend. Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven zich richten op de traditionele aspecten van levering en diensten met toegevoegde waarde onderzoeken om de klantervaring te verbeteren. Dit omvat flexibele bezorgopties zoals bezorging op dezelfde dag en in tijdsloten, eenvoudige retourzendingen en gepersonaliseerde verpakkingen.
Seizoensgebonden schommelingen in de vraag
E-commerce heeft drukke seizoenen met meer bestellingen, zoals Black Friday, Cyber Monday en Kerstmis. E-commerce retailers moeten hun leveringscapaciteit opschalen om aan de grote vraag te kunnen voldoen, terwijl de kwaliteit en efficiëntie op hetzelfde niveau moeten blijven.
Om deze uitdaging effectief aan te pakken, zijn proactieve planning, vraagvoorspelling en partnerschappen met externe logistieke dienstverleners nodig. De samenwerking maakt gebruik van bronnen en netwerken om een blijvende efficiëntie te garanderen tijdens perioden met een grote vraag.
Krijg toegang tot het bezorgnetwerk van CIRRO Parcel
De laatste kilometer omzetten in een strategisch voordeel is geen geringe prestatie. Het vereist investeringen in technologie, slanke bedrijfsvoering en een robuuste infrastructuur. Maar je kunt het proces vereenvoudigen door contact op te nemen met CIRRO Parcel!
Wij bieden infrastructuur en middelen om de complexiteit van last mile logistics effectief te navigeren en u te helpen succesvol te zijn in een e-commerce landschap. Met de juiste partnerschappen kan uw bedrijf voldoen aan de hoge verwachtingen van de hedendaagse consument en tegelijkertijd de kosten in de hand houden.