In 2021 werden in Frankrijk 1,8 miljard pakketten bezorgd, gemiddeld 52 per seconde. Naarmate de populariteit van e-commerce toeneemt, komt e-commerce bezorging in het middelpunt te staan. Het omgaan met de leveringsverwachtingen van klanten stelt merken en e-tailers voor uitdagingen. Deze blogpost belicht e-commerce bezorgtrends, consumentenvoorkeuren en geheimen van efficiënte bezorging in Frankrijk.
E-commerce leveringsprestaties in een oogopslag
Frankrijk heeft een stabiele pakketbezorgtijd, gemiddeld 1,8 tot 1,9 dagen in 2022. Deze betrouwbaarheid plaatst Frankrijk in het midden van de totale transittijd, met een indrukwekkend slagingspercentage van 91% bij de eerste poging tot bezorging op de laatste afstand.
Het uitgiftepercentage bedraagt 9,8%, waarvan 30% te wijten is aan factoren die verband houden met de vervoerder. Frankrijk behield een van de topposities in het gebruik van ophaalpunten met 7,3%, waarbij 49% van de pakketten binnen 24 uur werd opgehaald bij ophaalpunten.
De belangrijkste trends onder Franse consumenten
Franse consumenten waarderen de bezorgervaring
Thuisbezorging blijft de voorkeursoptie onder Franse e-shoppers, met 78% die voor deze methode kiest. PUDO wint aan populariteit en wordt door 7 op de 10 online kopers gebruikt.
Franse consumenten hechten meer waarde aan de bezorgervaring dan aan de bezorgtijd. De meesten verwachten dat hun pakketten binnen 3-5 dagen aankomen.
Duurzame praktijken worden steeds belangrijker
De verwachtingen van Franse consumenten ten aanzien van CSR blijven groeien. De meeste shoppers houden de activiteiten van merken op het gebied van duurzaamheid nauwlettend in de gaten. Hieronder staan enkele belangrijke gegevens:
- 48% – geeft absoluut de voorkeur aan recyclebare verpakkingen;
- 45% – wil dat de verpakking herbruikbaar is;
- 37% – is bereid om de leverdatum uit te stellen om de impact op het milieu te verminderen;
- 29% – keurt de oververpakte pakketten af
Grensoverschrijdende aankoop nog steeds een heet hangijzer
Franse e-kopers kopen vaker in het buitenland dan de gemiddelde Europese e-koper. In 2021 kocht meer dan 35 % van de Franse online kopers bij buitenlandse e-merchants.
De prijs van een product is veruit de belangrijkste factor voor Franse online shoppers (62%), gevolgd door lage verzendkosten (39%), snelheid (31%) en productbeschikbaarheid (25%).
Succesvolle factoren voor het beheersen van last-mile delivery in Frankrijk
Leveringsnauwkeurigheid en betrouwbaarheid
Uit onderzoek van PwC blijkt dat voldoen aan verwachtingen belangrijker is dan ultrasnelle levering. Om een hoge nauwkeurigheid te garanderen, moeten retailers verwachtingen managen en nakomen, inclusief duidelijk communiceren over levertijd, locatie en aanvullende processen. Het aanbieden van 100% end-to-end tracking om met je klanten te communiceren is essentieel.
Leveringssnelheid
Snelheid is afhankelijk van de klant- en productbehoefte. Zwaardere producten kunnen het zich veroorloven om te wachten, zoals kleding een snelle levering vereist. Leveringssnelheid blijft echter van groot belang als het gaat om e-commerce levering. Het kiezen van een partner met een stabiel on-time leveringspercentage kan een enorme garantie zijn.
Robuust lokaal last-mile bezorgnetwerk
Een sterk last-mile netwerk zorgt voor een betere coördinatie met lokale partners, zodat u tijdig updates en flexibele leveringsopties kunt aanbieden. Met CIRRO Parcel kunt u het product en de last-mile carrier kiezen die het beste bij uw behoeften passen, uit een breed scala van zorgvuldig geselecteerde opties. Alle last-mile carriers waarmee we samenwerken zijn betrouwbaar en garanderen uiteindelijk veilige en stipte productleveringen.