februari 16, 2024

Duurzame last-mile levering in Frankrijk: Een verschuiving in klantvoorkeur

Heb je dit gezien? In 2032 zullen meer dan 40 miljard B2C-pakketleveringen in Europa meer stress veroorzaken voor het milieu. In Frankrijk droeg transport bij aan 41% van de kooldioxide-uitstoot van het land in 2022, waarbij een groot deel afkomstig was van bezorgingen op de laatste afstand. Franse consumenten vragen sterk om schonere en groenere manieren van last-mile bezorgdiensten. Hoe denken Franse consumenten over milieuvriendelijke last-mile bezorging, uitdagingen en initiatieven? Laten we op onderzoek uitgaan!

Franse klantvoorkeuren voor groene last-mile levering

Steeds meer Franse consumenten zijn het ermee eens dat bedrijven hun koolstofvoetafdruk moeten verminderen en zich meer op het klimaat moeten richten.

Frankrijk staat in de top drie van landen waar mensen het meest geneigd zijn om milieuvriendelijke bezorgopties te steunen. 64% van de Franse shoppers verwacht dat online winkels duurzame bezorging aanbieden en 36% is bereid om extra te betalen voor deze service. Met name generatie Z (63%) is het meest bereid om meer te betalen voor koolstofneutrale bezorgopties. Millennials (51%) en generatie X (48%) tonen zich ook sterk voorstander van dergelijke initiatieven.

French consumers opinions in sustainable delivery

De belangrijkste initiatieven van groene laatste mijl levering

Samengevat uit het Green Last-mile Report kan het implementeren van duurzame last-mile bezorging worden onderverdeeld in drie hoofdcategorieën:

  • Operationele initiatieven: Het verbeteren van milieuvriendelijke operationele efficiëntie door het optimaliseren van bezorgroutes, het gebruik van schoner transport zoals EV’s en fietsen, en het invoeren van interactieve Delivery Management systemen om processen te stroomlijnen.
  • Infrastructurele initiatieven: Het stroomlijnen van ophalingen en leveringen door middel van een geconsolideerde aanpak, gebruikmakend van Pick-Up en Drop-Off (PUDO) punten, pakketlockers of stedelijke consolidatiecentra om de impact op het milieu te minimaliseren.
  • Administratieve initiatieven: Dit betreft maatregelen om de koolstofvoetafdruk te compenseren, zoals het planten van bomen of het implementeren van beleid om emissies te beheersen, waardoor de milieueffecten van de bezorgactiviteiten worden gecompenseerd.

De uitdagingen en toekomstperspectieven

Ondanks de duidelijke voorkeur voor groene bezorgopties, zijn er enkele obstakels die de overstap belemmeren. Dit zijn onder andere de initiële investeringen die nodig zijn voor milieuvriendelijke voertuigen, infrastructuur om dergelijke voertuigen te ondersteunen (zoals oplaadstations voor EV’s) en de logistieke complexiteit van het coördineren van groene leveringen in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Het beheren van de verwachtingen van de consument voor snelle levertijden en het navigeren door complexe regelgevende omgevingen maakt de overgang naar groenere leveringsmethoden nog ingewikkelder.

De vooruitzichten voor duurzame “last mile delivery” zijn echter bemoedigend, dankzij technologische vooruitgang en samenwerking tussen bedrijven en gemeenschappen. Technologische verbeteringen in EV’s en logistieke software, samen met een ondersteunend ecosysteem, kunnen oplossingen bieden om bestaande barrières te overwinnen.

Overweeg om samen te werken met een betrouwbare last-mile dienstverlener die zich inzet voor duurzaamheid, zoals CIRRO Parcel, zodat we samen kunnen werken aan een groener, efficiënter bezorglandschap.

Aanbevelingen